30.11.09

Amsterdam (28. - 29.11.)

Tentokrát jsme byli pro změnu na zájezdu s ESN (studentská organizace) na výletě v Amsterdamu. Výlet byl naplánovaný na víkend - odjížděli jsme z Groningenu v sobotu v 7 ráno a vraceli jsme se zpátky něco po 8 večer v neděli.

Cesta a ubytování

Protože jsme měli sraz už v 7 ráno, tak jsme museli opět celkem brzo vstávat. To se nám opět moc nechtělo, ale nedalo se nic dělat a museli jsme se překonat. Sraz jsme měli u Centraal Station. Opět tam bylo celkem dost lidí z Česka a ze Slovenska, dohromady nás bylo asi 7. Chvíli jsme museli počkat, než nám dorazí autobus, pak jsme nastoupili a vyrazili do Amsterdamu. Cesta trvala přibližně 2 hodiny, které někteří strávili sledováním filmu - Bratři Grimmové, v angličtině s holandskýma titulkama, nebo prostě pospávali.
Autobus nás vyhodil v centru kousek od hostelu. Když jsme dorazili do hostelu, zapsali jsme se tam, nechali jsme tam uložené věci, ať je všechny nemusíme tahat s sebou a pak jsme vyrazili s průvodcem do města.

Procházka Amsterdamem

Průvodce byl úplně drsný. Mluvil hrozně rychle a s Australským přízvukem, takže jsem některým částem vůbec nerozuměl. Ale měl nějaké zajímavé story, takže to nuda nebyla. Procházeli jsme různě městem kolem hafo baráků a spol. Byl tam jeden bývalý kostel, z kterého je teďka jeden z velkých barů - teda je tam hafo barů a když se někomu ta hudba nelíbí, tak jenom přejde na jiné patro, takže pohoda. Pak tam byl taky jeden kostel, který byl "schovaný". Když o něm člověk nevěděl, tak by ho asi nenašel. Museli jsme vejít jakoby do obyčejného domu, ale tam byl jenom průchod a pak se vešlo na takové nádvoří, kde byl kostel a jakási malá travnatá plocha. Taky jsme byli u jednoho prý hodně známého coffeeshopu, prý se tam natáčel i nějaký film, snad Dannyho parťáci (Ocean's Eleven), ale jistý si tím nejsem. A samozřejmě nesměla chybět procházka Red Light District. Ta byla skoro úplně v centru města a fungovalo to i přes den, což mě celkem překvapilo. V Groningenu jsou 2 takové uličky, ale myslím, že fungujou jenom v noci, ve dne jsem tam ještě nikoho neviděl. A tahle ulička byla asi 200 metrů od nejstaršího kostela v Amsterdamu. U něho nám vyprávěl, proč je vlastně Red Light district v centru.
Amsterdam totiž bylo přístavní město, takže se tam potulovalo hafo námořníků. Ti byli na lodi furt jenom s chlapama a když dorazili do Amsterdamu, tak šli první do kostela (tehdy bylo hrozně "in" být křesťan, tak se museli pomodlit). Ale jako křesťani taky měli jakési povinnosti. Když chtěli být s nějakou ženou, tak si ji nejdřív museli vzít za manželku. To se samozřejmě námořníkům moc nechtělo. A pak přišel kněz s myšlenkou, že jim bude nějaké ženy prodávat. Ty byly "ubytované" kousek od kostela, aby to nebylo daleko. Tak to začalo a později, když se to rozjelo ještě více, tak kněz zavedl rezervace - když člověk věděl, že je v Amsterdamu poslední noc a chce si užít, zašel za knězem a objednal si to předem a měl zajištěnou zábavu na poslední noc.
Taky u toho kostela byla zajímavá trojkombinace. Na jeden pohled člověk viděl nejstarší památku Amsterdamu, vedle toho coffeeshop a ještě k tomu sexshop (a ne jen tak nějaký, byl to přímo sex supermarket, nebo tak nějak). Tady naše prohlídka skončila, průvodce nás zavedl na náměstí a tam ještě poradil, když chtěl někdo někam jít.
My jsme zůstali s Martinem a s dvěma Čechama. Jedna z nich byla holčina, která měla v Amsterdamu kamaráda, tak mu zavolala a on za chvíli přišel. Pak jsme s ním zašli na kafe a pak jsme se vydali do muzea mučících nástrojů (Torture museum), protože jsme tam měli slevu z hostelu. Dovnitř jsme šli ale jenom dva, ostatní tam nechtěli. A bylo to celkem akční! Bylo to spíše menší muzeum, asi na půl hoďky, ale bylo to fajn. Udělal jsem tam hafo fotek, tak komu se to nepříčí, tak se může kouknout. Některé byly fakt zajímavé a dokonce tam byl obrázek z Prahy. Člověk by nevěřil, co všechno je možné vymyslet, když chce někdo něco vědět.
Pak jsme se rozhodli, že se vydáme do Van Goghova muzea. Bohužel jsme chvíli bloudili v městě, takže k muzeu jsme se dostali až kolem páté večer a muzeum zavíralo v 6. Navíc tam byla fronta, že bychom museli asi čtvrt hoďky čekat a v 6 jsme měli být na hostelu, abychom stihli večeři. Tak jsme se nakonec rozhodli, že dovnitř nepůjdem a jenom se podíváme na pohledy. Toš jsme vyrazili na pohledy, pokoukali jsme a cosi jsme si koupili a pak jsme chtěli vyrazit na hostel. Ale ti ostatní se nám (mi, Jane a Martinovi) někde ztratili, tak jsme vyrazili sami. Ale nějak jsem popletl, kde máme hotel, tak jsme trochu pobloudili po parku a nakonec jsme se včas a v pohodě dostali na hostel.
Na hostelu jsme se pak ubytovali a vyrazili na večeři. Po večeři jsme si na chvíli s Jane lehli a pak jsme šli dolů do haly, kde byli další lidi, dali jsme si pivko a debatovali s nima. Taky jsme tam stihli happy hour, tak jsme si dali i velké pivo (půllitr) za celkem rozumnou cenu.
O půl jedenácté jsme byli domluvení s ESN, že půjdeme do města prozkoumat noční život. Když jsme vyrazili, tak zrovna celkem drsně pršelo. Ale to nás neodradilo, nasadili jsme kapuce a vyrazili jsme vstříc nočnímu Amsterdamu. Dorazili jsme do ulice, kde bylo hafo hospod a barů (asi něco jako Stodolní) a tam jsme do jednoho z barů zalezli. Já s Jane jsme tam byli asi do půl jedné a pak jsme se ještě s pár lidma chtěli jít do nějaké tišší hospy, aby se tam dalo aspoň povykládat. Ale jak jsme hledali, tak jsme nic nemohli najít. S Jane už jsme byli celkem unavení, tak jsme se na to vykašlali a vyrazili jsme zpátky do hostelu. Ti ostatní prý ještě něco našli a někam na chvíli zapadli. Šli jsme spát někdy mezi půl druhou a druhou ráno.

Druhý den

Vstávali jsme něco po osmé ráno, abychom si stihli sbalit věci a být na snídani v 9 (teda kdo chtěl). Snídaně byla úplně boží. Člověk šel kolem baru a bral si, co chtěl. Byly tam salámy, sýry, vajíčka na tvrdo, med, marmeláda, cornflakes a dalších hafo věcí. Tak jsem si vzal od každého kousek, ať to všechno vyzkouším. A bylo to fajn :)
Pak jsme si zase nechali věci v úschovně a vyrazili jsme zase do města. Dopoledne jsme měli projížďku lodí po kanálech. Ze začátku to bylo zajímavé, ale pak už mi to připadalo trochu nudné. Za prvé jsme byl unavený po předcházejícím dnu/večeru a za druhé mi všechny baráky připadaly furt stejné, nic moc zajímavé budovy nebo nějaké kostely či něco takového. Ale přežil jsem to a ani jsem tam neusnul (aspoň si to nepamatuju).
Pak jsme vyrazili na oběd do nějaké restaurace. Tam to fungovalo tak, že v přízemí bylo hafo různých míst, kde si člověk mohl vzít jídlo. Bylo tam všechno možné - pizza, sendviče, polívky, možná nějaké teplé jídla, saláty, ovoce, zelenina a hafo dalšího, pak zašel k pokladně, zaplatil za jídlo a šel si sednout a pojíst. My jsme to měli trochu jinak. My jsme měli objednanou jednu místnost, kde jsme se všichni usadili, dali jsme si kafe nebo čaj a pak nám přinesli polívku. Ta mi hrozně chutnala. Mi to připadalo, jako by to byla nějaká tekutější svíčková s nějakýma rozdrcenýma rajčatama nebo něco takového. Ale bylo to dobré, aj jsem si zašel přidat. Pak jsme měli sendviče - sýrový, se salámem nebo s nějakým tvarohovým krémem. Ty byly taky dobré a protože zbyly nějaké navíc, tak jsme si nějaké zabalili do autobusu na cestu zpátky.
Po obědě jsme se rozdělili do 3 skupin a šli jsme každý do nějakého muzea. Jedni šli do domu Anne Frank, Jane s Martinem a dalšíma šli do Rijksmuzeum (Národního muzea) a já s dalšíma lidma jsme šli do pivovaru Heineken.
Rijksmuzeum mělo 2 patra. V přízemí byl porcelán a stříbro, co ukořistili Holanďané na svých cestách po moři, dělo z lodi a obrázky z námořních bitev. V prvním patře pak byly obrazy od Rembrandta a dalších malířů. U pár obrazů byly vysvětlivky typu všimněte si, že na tomhle portrétu má ta osoba každou ruku namalovanou úplně jinak, je to proto, že tuhle maloval Rembrandt a tu druhou jeho učeň. Ale na celé muzeum jsme měli jenom dvě hodiny, takže například obraz přes celou stěnu, který se má obdivovat tak půl hodiny jsme odbyli tak za půl minuty. Taky tam bylo oddělení s obrázky krajiny ze středověku, hlavně v zimě. Podle těch v Nizozemí vůbec nesněží, ale zamrzají jim jezírka, takže tam všichni bruslí. Taky tam bylo jedno oddělení, které jakoby tam nepatřilo. Bylo moc moderní, některé obrázky vypadaly jako z Večerníčku, taky tam byla díla malíře, který maloval všelijaké příšerky a bylo tam ukázáno, jak přemýšlí při 'výrobě' příšerky, napřed si namaluje kostru (ne obrysy, ale opravdu kosti, páteř všechno) a pak teprve vymýšlí jak bude vypadat, jaké barvy atd. Namaloval tam i zvíře, které mělo místo ocasu další hlavu a u toho řešil dokonce trávící soustavu :) Muzeum bylo moc fajn.
Heineken byl úplně boží! Když se tam vešlo, tak tam byla místnost, kde byl barmanský pult a za ním se promítal krátký film o historii. Byl tam barman, který vypadal, že chodí za tím pultem a při tom vykládá tu historii. Pak tam byly různé fotky a nějaké exponáty. Pak jsme došli k nějakému chlapovi, který nám řekl, z čeho všeho se pivo vyrábí, a samozřejmě nesměl chybět český chmel. Pak jsme se dostali do nějaké historické místnosti, tam byly kotle na vaření piva a dalo se i nakouknout dovnitř kotlů. Pak jsme prošli kolem koňů a vlezli jsme do místrosti pro 16 lidí a stalo se z nás pivo. Byla to taková zajímavá atrakce, kdy nás postavili na pohyblivou podlahu a pustili nám film. Na filmu byl nějaký typos, který vykládal, jak se vyrábí pivo. Takže první se musí rozdrtit ječmen, tak se s náma třepala podlaha, pak se přidávala voda, tak na nás stříkli vodu, pak se pivo vaří, to na nás pustili nějaké zahřívátka. Končilo to tím, že jsme byli v láhvi a cestovali jsme po pásu, zavírali nás špuntama, lepili na nás etiketu a pak nás naložili do bedny a odvezli na nějakou pařbu na pláži. Potom jsme se dostali k nějakému baru, kde nám načepovali asi 1,5 deci piva a něco nám o tom řekli. Ale tam jsme moc dlouho nemohli být, protože za chvíli přišla další skupinka a vyhnali nás pryč. Pak jsme byli na chvíli v nějaké místnosti, kde byly obří obrazovky a promítali tam něco jako reklamy. Ale celý strop byl vytvořený z pivních flašek. Pak si člověk mohl nechat udělat originální pivo - mohl si na etiketu nechat napsat cokoli do 21 znaků - většinou svoje jméno nebo něco takového - za 5 E. Pak tam byly další expozice a dokonce i fotbálek, tak jsme na chvíli zahráli, a pak jsme dorazili do baru, kde jsme měli každý 2 piva zdarma. Tak jsme popili pivo, pokecali a pak už jsme museli vyrazit zpátky na hostel (už tak jsme šli pozdě a ty další dvě skupiny na nás musely čekat).
V hostelu jsme si vzali věci a vyrazili jsme na autobus. Nejdříve jsem si myslel, že budu v buse spát, ale nakonec jsem se koukal na Hitch - americký film/komedie. Tentokrát to bylo s anglickýma titulkama, tak to bylo trochu lepší, protože zvuk v buse nebyl optimální. Do Groningenu jsme dorazili asi ve čtvrt na devět a pak jsme vyrazili zpátky na koleje. Tam jsme si dali sprchu a šli jsme co nejdříve spát, abychom se dobře vyspali na další den do školy do laborky.

Počasí

Počasí v Amsterdamu bylo spíš škaredé než pěkné, ale taky se furt měnilo. Když jsme přijeli, celkem solidně pršelo, tak jsme museli hned ze startu vytahovat deštníky. Když nám ale začínala exkurze po městě s průvodcem, tak přestalo pršet. Jenom sem tam se zase rozpršelo a to bylo tak na deset minut a pak zase přestalo, takže to bylo fajn. Chodit tam celý den v dešti by nebylo nic příjemného. Když jsme pak šli večer do baru, tak nám zase pršelo, ale to jsme s sebou deštníky většinou netahali, vydrželi jsme chvíli na dešti.
V neděli nám od rána pršelo, ale nebyl to nějaký akční déšť, takový normální. Navíc jsme museli venkem projít jenom ke člunu (asi 500 metrů), takže to bylo v poho. Člun pak byl zastřešený, tak na nás nepršelo. Pak jsme zase přešli jenom kousek na oběd. Po obědě zase nepršelo a tak jsme byli naše skupina asi na čtvrt hoďky na květinovém trhu. Měli tam "instantní bonzaje", tak jsme nemohl odolat a koupil jsem si to. Jsou to vlastně semínka s nějakou hlínou, do které se to zasadí a pak si může člověk tvarovat bonzaj. Tak snad mi něco přežije :) Po muzeu zase možná trochu poprchávalo, ale to už člověk ani nevnímal.

Závěr

Celá tahle exkurze byla super, mi se to líbilo. I když počasí nebylo úplně optimální, tak to vyšlo dobře, protože tu dobu, co jsme trajdali po venku, nám moc nepršelo. Noční život je bomba, je tam drsně živo, vůbec nechápu. A hafo barů, u každého vyhazovač nebo něco jako kontrolor. V coffeeshopu jsme tam ale nebyli, bo jaksi nebyl čas. No a pak pivovar, to bylo úplně bomba. Takže já si nestěžuju ani toho nelituju :)