01.10.09

Schiermonnikoog Excursion (25. - 27.9.)

Schiermonnikoog (čti schírmonikouch) je malý ostrov na sever od Holandska, na délku má 16 km a na šířku max. 5 km. V překladu to znamená cosi jako "téměř mnichovo oko", ale nevím, jak na to přišli. My jsme měli exkurzi na Schiermonnikoog pořádanou ESN, takže jsme nemuseli nic zařizovat, jenom se objednat a zaplatit si to. V pátek odpoledne jsme ve škole v laborce skončili o něco dřív než obvykle - kolem druhé (stejně už nebylo co dělat, při pátečku) a jeli jsme si sbalit věci na výlet. Sraz byl o půl čtvrté před Centraal station. Sice psali, že se na nikoho nebude čekat, ale v praxi to vypadalo tak, že hafo lidí dorazilo pozdě a autobus byl stejně objednaný až na 4 hodiny.
Všichni jsme se naskládali do dvou autobusů a vyrazili jsme směr pobřeží do přístavu Lauwersoog. Na cestu jsme dostali malou knížečku, kde bylo napsáno něco o lidech z ESN, kteří to organizují, a pak tam byl program na víkend. Taky tam bylo sudoku a jeden logický problém (myslím, že to kolovalo po netu a jmenovalo se to Einsteinova hádanka - bylo 5 cizinců, každý pil něco jiného, kouřil jiné cigarety, měl jiné zvíře, bydlel v baráku jiné barvy a mělo se něco zjistit). Samozřejmě jsem obě dvě zvládnul úplně v poho :).
Když jsme dorazili do přístavu, nalodili jsme se na loď a vyrazili jsme směr ostrov. S Jane a Martinem jsme si vybrali takové pěkné místa, že se budeme koukat, kam pojedeme, ale když se loď rozjela, ukázalo se, že jedeme úplně na opačnou stranu. Tož jsme koukali na to, jak nám mizí břehy Holandska. Cesta trvala hodinu a kousek a dojeli jsme do přístavu na ostrově.
Po vylodění jsme si všichni půjčili kola (na tomhle ostrově je to zcela běžné, měli tam hrozně moc kol na půjčení, dokonce i dvojkola) a vyrazili jsme k našemu ubytování. Ubytování bylo v kravíně, ne teda přímo mezi krávama, ale krávy byly v "areálu", takže tam byla cítit vůně domova (krávy tady smrdí stejně jako u nás). Na pokoji spalo asi po 20 lidí, kluci holky dohromady, byla tam společná jídelna s barem a kuchyní a nějaké společenské místnosti.
Po příjezdu jsme se vybalili a měli jsme první večeři. Fungovalo to tak, že nás rozdělili na 7 skupin a každá skupina měla jednou za víkend službu. Jedni chystali jídlo, další sklízeli po jídle a myli nádobí.
Po večeři jsme se vydali na kole na pláž, kde měl být táborák. Táborák vypadal tak, jako by tam byla nějaká stará bouda, kterou bylo třeba zničit, tak to zapálili a nazvali to táborák. Ale na pláži bylo fajn. Vydali jsme se směr moře, že se kouknem na vlny. Zrovna byl ale odliv a nějaký týpek říkal, že bychom se po souši mohli dostat až do Norska. Sice se mi tomu nechce věřit, ale dál jsme nešli. Trochu jsme tam trajdali a hledali jsme zajímavé mušličky.
Po "táboráku" jsme jeli do jediné vesnice na ostrově jménem Schiermonnikoog a do tamního baru jménem Toxbar. Tam jsme pak pařili, jak dlouho jsme chtěli. Měli tam zajímavý systém kupování pití. Člověk nejdřív musel zajít za jednou ženskou, u ní si koupit žetony a s těmi potom jít k baru a za žetony dostal člověk pití. A byl tam taky typos, asi nějaký sekuriťák, kterému hrozně vadilo, že jsme si vzali bundy až dovnitř a nenechali je někde v šatně. Tak tam furt dokolečka chodil a stresoval, proč si je nedáme do šatny. Z baru odjížděl na ubytovnu každý podle svého uvážení.
V sobotu jsme vstávali v 9 hodin a v 10 byla snídaně. Na snídani jsme měli chleba se sýrem nebo salámem nebo si člověk mohl dát něco sladkého, toho tam bylo hafo - bylo tam arašídové máslo, nutela, marmeláda, něco čokoládového, co se sype na chleba apod. Po snídani jsme vyrazili na pláž, kde jsme se rozdělili do 12 skupin a postupně jsme hráli 6 her - vždy 2 družstva proti sobě. Hrálo se něco jako hutututu, ale jenom se řvalo, další byl okurkový závod (člověk dostal mezi nohy okurku a musel ji podal člověku za ním a tak to šlo až na konec řady, ten na konci musel přehopsat s okurkou mezi nohama dopředu a začlo se znovu), oblíkací závod (člověk se 5x zatočil kolem tyče, oblíkl si rukavice a šálu, doběhl nakonec, po cestě zpátky si sundal rukavice i šálu a vybíhal druhý), trojnohý fotbal (2 lidi byli svázaní u kolene, typos hodil balon a která dvojice ho dříve chytne, vyhrává), football-bottle-bowling (fotbalový láhvový bowling, na zemi bylo postavených 5 lahví od vína naplněných pískem a postupně všichni kopli fotbalovým míčem a museli shodit nějakou láhev) a závody v trakaři.
Když jsme postupně prošli všemi hrami, rozdělili jsme se na dvě skupiny. Jedna skupina jela hrát beachgolf a druhá jela na projížďku po ostrově. Já s Jane jsme byli v první skupině a jeli jsme hrát beachgolf. Ještě před tím jsme si dali oběd – sendviče, které jsme si museli připravit během snídaně. Po obědě jsme vyrazili hrát. Protože nás bylo ve skupině hodně, udělali jsme skupinky po 5 a každá skupinka šla na jinou jamku. Byla to prča. Při prvním odpalu všichni z naší skupinky minuli míček. Potom jsme se už trefovali, ale odpaly byly hodně akční. Člověk nevěděl, jakou silou do toho pálit ani jak se k tomu postavit, aby to letělo správným směrem. Časem se to ale zlepšilo a pak už to lítalo aspoň správným směrem. Asi po dvou hodinách hry přišla na hřiště další grupa asi 30 lidí, tak jsme hru ukončili a šli pryč. Potom jsme šli do vesnice a měli jsme volno. Bylo celkem dost času, tak jsme se s Martinem a Jane vydali na ostružiny. Je jich tu kolem cyklostezek hrozně hodně, asi to nikdo nesbírá. Nejčastěji tu jsou takové, co u nás rostou většinou v příkopech a pod., takové spíš modré než černé. Pojedli jsme jich hafo a vyrazili jsme zpátky na ubytovnu na večeři. Po večeři jsme měli na ubytovně Beach party, která byla pro některé lidi hodně akční (to jsme zjistili ráno podle toho, jak vypadali).
V neděli po snídani jsme si sbalili věci, uklidili ubytovny a vyrazili jsme na projížďku po ostrově, zatímco druhá skupina šla hrát beachgolf. Cesta na kolech probíhala v poho, sem tam se musela naše vedoucí poptat na cestu, bo všechno vypadalo podobně. Kousek před koncem cesty jsme zjistili, že část skupiny někde špatně zabočila a dojela někam úplně jinam, než měla. Nakonec ale všichni úspěšně dorazili až na konec ostrova, kam se dalo jet na kole. Dál už to šlo jenom pěšky. Dali jsme si oběd a protože bylo ještě hodně času, přemluvili jsme jednoho vedoucího, aby s náma ještě někam zajel. Tak jsme jeli dalším směrem a projeli jsme zbytek ostrova, který tam ještě zbyl. Ten ostrov je tak malý, že nám furt ještě zbýval nějaký čas, tak jsme šli do vesnice a dali si Pompfrites, což je něco jako palačinky, ale menší (asi 3 cm v průměru). A bylo to moc dobré :)
Potom jsme vyrazili do přístavu, kde na nás už čekala druhá skupina. Nalodili jsme se na loď, a protože jsme byli první, mohli jsme si vybrat místa. Teď jsme se posadili správně a celou cestu jsme čučeli, kam jedem. Když jsme dorazili zpátky na pevninu, nastoupili jsme do busu a ten nás dovezl do Groningenu, kde jsme se rozešli na koleje.