19.10.09

Výlet do Norska (17. - 18.10.)

Přes Ryanair jsme si koupili letenky do Norska - do Osla, letiště Torp (asi 100 km od Osla) za 0,01 E jedna cesta pro jednoho. Letadlo letělo z Bremen a letěli jsme v sobotu v 11 a zpátky v neděli v 6 večer.
Protože autobus do Brem nejezdí až tak často, museli jsme jet busem, který jede z Groningenu ve 2 ráno. Takže v pátek jsme moc nepospali a vyrazili jsme na bus. Nejdříve jsme měli obavy, jestli najdeme místo, odkud pojedeme. Ale když jsme tam došli, obavy zmizely. Na jedné zastávce bylo asi 30 lidí s kuframa a další batožinou a všichni jeli s náma. Na letiště jsme dojeli něco po 4 ráno, tak jsme prošli terminály a nakonec jsme se uhnízdili na nějaké lavičce a ještě na chvíli jsme se natáhli.

Bremen

Asi v 7 jsme se probrali, posnídali a vyrazili jsme do města, protože se nám nechtělo tak dlouho čekat na letišti. V městě jsme potrajdali trochu po centru, udělali nějaké fotky a pak jsme vyrazili zase zpátky na letiště.
Na letišti jsme potom prošli kontrolou a zapípal jsem jenom já, tak jsem jim musel sundávat i boty. Jane prošla úplně v pohodě, bez pípnutí. Pak už jsme jen čekali, než přistaví naše letadlo a budem moct nastoupit. Když jsme se dočkali letadla, nastoupili jsme a čekali na odlet. Let probíhal v klidu. Nejakčnější byl start, kdy jsme stoupali zprudka vzhůru, pak už to bylo v pohodě. Protože bylo krásné počasí, na nebi nebyl ani mráček, mohli jsme se kochat přírodou Norska z letadla. A bylo to super! Pěkná příroda, hromada kopců (ne jako v Nizozemí), dokonce jsme viděli jednu velkou horu (oproti ostatním) se sněhem na vrcholu, ale nevím, co to bylo.
Fotky z Brem

Torp - Sandefjord

Do Torpu jsme letěli 1 hodinu. Po přistání jsme si chtěli vyměnit eura za norské koruny, ale bohužel na letišti nebyla směnárna, tak jsme si museli vybrat z automatu. Protože jsme nechtěli být 2 dny jenom v Oslu, vyrazili jsme do města asi 5 km od letiště - Sandefjordu. A protože jsme nestihli vlak, šli jsme pěšky. Nechtělo se nám čekat další hodinu na další vlak. Cesta byla příjemná, pěkná krajina a bylo to fajn. Sandefjord je město, které má asi 40 000 obyvatel a bývalo to velrybářské město. Do Sandefjordu jsme dorazili v poho, ale měli jsme hlad a na oběd jsme si potřebovali něco koupit. Vyrazili jsme tedy směr centrum, ale žádné potraviny jsme nemohli najít. Furt samé obleční, boty, klenoty, restaurace a další capiny, ale nikde jídlo. Pak jsme se zeptali jedné paní a ta nás nasměrovala. Tak jsme konečně nakoupili cosi na jídlo a poobědvali jsme u moře. Během oběda jsme pozorovali příjezd nějaké velké lodě.
Po obědě jsme vyrazili na obhlídku města. Různě po městě bylo hafo soch, největší a nejhezčí byla socha velryby a člunu s posádkou. Taky jsme obhlídli místní kostely a nějaké památky a dokonce jsme se dostali na nějaké vyhlídkové místa s rozhledem na město. K večeru jsme jeli zpátky na letiště, tentokrát vlakem, kde jsme počkali na autobus, který nás vezme do Osla.
Fotky ze Sandefjordu

Oslo

Do Osla jsme dorazili kolem půlnoci a hned jsme vyšli do rušných ulic užít si nočního života Osla. A bylo to akční! Ulice byly plné, hafo lidí chodilo tam i zpátky, všude byl ruch a živo, hafo hospod, restaurací a klubů. My jsme se mezi tím procházeli a zkoušeli jsme najít nějaké místo, kde by bylo relativně teplo a kde bychom si mohli sednout. Nakonec jsme jednu takovou hospodu našli a tam jsme zapadli. Já jsem si dal pivo (konečně zase půllitr) a Jane si dala kafe (nic jiného teplého tam neměli), zaplatili jsme 80 NOK (asi 250 Kč) a šli si sednout. Když jsem slyšel tu cenu, tak jsem si říkal, že asi posedím u jednoho piva celý večer. Večer byl v poho. Mají tam takové pravidlo, že po 3:00 už netočí pivo a asi ani půlky, takže před třetí bylo u pultu pěkně plno. Potom už všichni jenom dopijou a zhruba ve 4 je všechno zavřeno. Zbytek noci jsme přečkali na autobusáku (jako správní houmlesáci).
Ráno jsme vyrazili před východem slunce, abychom stihli obejít všechno to, co jsme si naplánovali. Nejdříve jsme vyrazili do nejvzdálenějších míst, protože jsme měli čas, než se rozední. První jsme měli v plánu Vigelandsparken - Vigelandský park soch. Největší je monolit, ve kterém jsou vytesány hromady lidí. Když jsme tam dorazili, zrovna vycházelo slunce, tak jsme posnídali s krásným výhledem. Kromě monolitu tam taky byl most, na kterém byly po obou stranách různé sochy lidí. Potom jsme se podívali na sluneční hodiny, které šly pozadu asi o půl hodiny, a na Kolo života - další sochu - a vyrazili jsme na poloostrov Bygdoy.
Na poloostrově jsme si prohlídli Královskou farmu, byli jsme se podívat na místní kostel - měl zvláštní zvonici, cestou jsme koukali přes plot na místní skanzen - Norsk Folkemuseum - Norské muzeum kulturní historie (nebo tak nějak, asi něco jako v Rožnově), protože ještě bylo zavřeno. Potom jsme šli kolem Vikingskiphuset - Muzea vikingských lodí, ale žádná loď nebyla venku. Byli tam jenom nějací Asiati na výletě. Od tohohle muzea jsme se šli podívat ještě na další 3 muzea - Kon-Tiki Museet (Kon-Tiki muzeum), Frammuseet (Muzeum polární lodi FRAM) a Sjofartsmuseet (Norské námořnické muzeum), ale dovnitř jsme nešli. Potom už jsme se vydali zpátky do města, abychom si prohlídli taky centrum. Když jsme šli z poloostrova, byli jsme dost utahaní, tak jsme si dali pauzu a psychicky se připravili na další pokračování cesty.
Šli jsme kolem moře, až jsme se dostali k radnici Osla, bylo tam taky Nobel Peace Centrum a socha Franklin D. Roosvelta. Pak jsme dorazili na Akershus - pevnost a kostel a dali jsme si oběd. Po obědě jsme si ještě prohlídli budovu parlamentu, národní divadlo, Univerzitu Oslo, Královský palác a Domkirken (kostel) a vyrazili jsme zpátky na autobusové nádraží na autobus zpátky do Torpu. V Torpu jsme utratili poslední vyměněné peníze, nechali se zkontrolovat a když nám přistavili letadlo, nastoupili jsme a v pořádku jsme přistáli v Bremách.
Fotky z Osla

Když jsme doletěli, myslel jsem si, že máme tak hoďku času, než nám pojede bus do Groningenu. Tak jsme šli do terminálu a chtěli jsme cosi pojíst a počkat, ale pak jsem se koukl na hodinky a zjistil jsem, že máme tak 5 minut do odjezdu busu. To byla trochu změna, tak jsme se zase rychle sbalili a pospíchali jsme na bus. Naštěstí tam ještě ani nepřijel, tak jsme počkali a v pořádku nastoupili. A pojedli jsme až v buse. Do Groningenu jsme dojeli kolem 11 večer, našli jsme ještě zbytky sil a došli jsme na koleje. Tam jsme si dali sprchu a šli spát.
Celý tenhle výlet byl super, jenom je to trochu fyzicky náročné. Když jsme už šli na bus do Torpu, říkal jsem si, že je dobře, že už je konec a že jedeme domů a můžem si odpočinout. Kdyby to šlo, chtěli bychom se tam ještě někdy podívat, ale spíše severněji trochu do přírody, ne tak moc do měst. Bohužel Jane nějak nezvládla tamější počasí (ráno tam byla hrozná kosa) a dneska (v pondělí) je opět jakási nachcípaná a asi bude ležet celý den v posteli.